2024 yılı itibarıyla Türkiye otomotiv sektöründe önemli bir dönüşüm yaşanıyor. MAİS Genel Müdürü Berk Çağdaş, 2025 yılında otomotiv pazarının 1 milyon adet satış rakamını aşmasının beklendiğini belirterek, sektördeki gelişmeleri değerlendirdi.
2024 Yılında Otomotiv Sektörü Nasıl Şekillendi?
Çağdaş, 2024 yılına dair değerlendirmelerinde, yılın ilk çeyreğinde öne çekilen taleplerle karşılaşıldığını, ancak yerel seçimlerin ardından sıkı para politikaları ve döviz kurlarındaki belirsizliklerin sektörde endişelere yol açtığını ifade etti. Seçim sonrası dönemde, kredi maliyetlerinin artması ve krediye erişimdeki zorluklar, satışlarda bir daralma beklentisi doğurdu. Ancak, sektördeki bu düşüş, güvenlik paketleriyle donatılmış araçların tescil edilebilmesi için markaların stoklarını eritme çabalarıyla dengelendi.
2024 Sonu Satış Rakamları Beklentisi
Berk Çağdaş, yıl sonu itibarıyla Türkiye otomotiv pazarının yaklaşık 1 milyon 200 bin adet satışa ulaşabileceğini belirtti. Kasım ayı itibarıyla sektördeki toplam satışların 1 milyon 68 bin adedi bulduğunu belirten Çağdaş, Aralık ayında yaklaşık 150 bin adetlik bir satış beklentisi olduğunu vurguladı. Özellikle Türkiye’nin güçlü şehirleşme oranı ve otomotiv ihtiyacının artması, sektördeki potansiyelin büyük olduğunu ortaya koyuyor.
2025 Yılı İçin İyimser Tahminler
Çağdaş, 2025 yılı için Türkiye otomotiv pazarının 1 milyonun üzerinde bir satış hacmine ulaşmasını beklediğini dile getirdi. Enflasyonun azalması, faiz oranlarının düşmesi ve ekonomideki istikrar gibi faktörlerin, tüketicilerin harcanabilir gelirlerini artırarak otomobil talebini destekleyeceğini öngördü. Ayrıca, kredi musluklarının açılmasıyla birlikte, otomotiv sektörünün daha da canlanacağına inanıyor.
Türkiye, Otomotiv Üretiminde Küresel Lider Olabilir
Türkiye’nin otomotiv üretimi açısından güçlü bir pazar olduğunu belirten Çağdaş, ülkedeki fabrikaların sıfır hatayla üretim yapabildiğine dikkat çekti. Türkiye, yıllık 32-33 milyar dolar ihracat yapan, net dış ticaret fazlası veren bir otomotiv üretim merkezi olarak küresel pazarda önemli bir oyuncu konumunda.
Çin’in düşük üretim maliyetlerine rağmen, Türkiye’nin üretim kapasitesinin ve kalite avantajının, ülkeyi küresel pazarda rekabetçi kılabileceğini belirten Çağdaş, bu avantajların uzun vadede Türkiye’nin pazar payını artıracağına işaret etti.
Türkiye’nin İhracat Kapasitesi ve Yatırım Potansiyeli
Türkiye otomotiv sektörünün ihracat kapasitesinin artacağına inanan Çağdaş, Dacia markasının Duster modeli gibi önemli araçların, ülkeye önemli yatırımlar ve istihdam olanakları getireceğini belirtti. 2027’ye kadar, Türkiye’de hibrit modeller dahil olmak üzere 8 yeni aracın üretileceği açıklanırken, bu üretimlerin yaklaşık 400 milyon avro yatırım ile Türkiye’ye kazandırılacağı ifade edildi.
Türkiye Otomotiv Sektörü, 2025’te Güçlü Bir Performans Sergileyecek
Türkiye otomotiv sektörü, güçlü üretim altyapısı, artan talep ve küresel pazarlardaki rekabet avantajlarıyla 2025 yılı itibarıyla büyük bir sıçrama yapması bekleniyor. MAİS Genel Müdürü Berk Çağdaş’ın öngörüleri, sektördeki iyimser atmosferi ve geleceğe dair umutları pekiştiriyor.