Psikiyatrist Prof. Dr. Nevzat Tarhan, bu kaygıyla başa çıkmak için önemli tavsiyelerde bulunuyor.

Stresle Dost Olmak Gerek:

Prof. Dr. Tarhan, sıfır stresin de gamsızlık gibi bir kayba yol açabileceğini, ölçülü stresin ise dikkati ve öğrenme gücünü artırarak motivasyonu olumlu etkilediğini vurguluyor. Stresin yenilmesi gereken bir düşman değil, yönetilmesi gereken bir araç olarak görülmesi gerektiğini belirtiyor.

Hedef Belirlemek ve Planlı Çalışmak:

Stresle başa çıkmanın ilk adımı hedef belirlemek ve planlı çalışmak. Hedefsiz bir çalışma plansız bir yolculuğa benzer ve kaygı artar. Hedefler belirlenirken ulaşılabilir ve somut olmalarına dikkat edilmeli.

Yüksek Motivasyon da Tehlikeli:

Aşırı motivasyon da tıpkı düşük motivasyon gibi zararlı olabilir. Yüksek motivasyon, beraberinde kaygı artışını da getirebilir. Bu nedenle motivasyon sağlanırken sorumluluk duygusunun da geliştirilmesi önemlidir.

Sonuca Değil, Sürece Odaklanmak:

Sınav kaygısını yenmenin en önemli yollarından biri sınav sonucuna değil, çalışma sürecine odaklanmaktır. Sınav sonucu, kontrol edilemeyen bir faktördür ve bu nedenle üzerine odaklanmak kaygı artışına neden olur. Önemli olan sınava kadar olan sürede elden gelenin en iyisini yapmaktır.

Gerçekçi Hedefler Belirlemek:

Çok büyük ve ulaşılabilir olmayan hedefler koymak da kaygı kaynağı olabilir. Hedefler belirlenirken kişinin geçmiş performansı ve deneme sınavlarındaki başarıları göz önünde bulundurulmalıdır.

Başarılı Geçmişi Hatırlamak:

Sınav öncesi kaygı arttığında, geçmişteki başarılı sınavlar ve denemeler hatırlanarak özgüven güçlendirilebilir. "Başarılı olmamam için hiçbir sebep yok" düşüncesi kaygıyı azaltmaya yardımcı olabilir.

2024-2025 Eğitim Öğretim Yılı Takvimi: Okullar Ne Zaman Açılacak? 2024-2025 Eğitim Öğretim Yılı Takvimi: Okullar Ne Zaman Açılacak?

Profesyonel Destek Alınabilir:

Sınav kaygısı aşırı ve günlük yaşamı olumsuz etkileyecek kadar yoğunsa bir uzmandan yardım almaktan çekinmemek gerekir.

Prof. Dr. Nevzat Tarhan'ın tavsiyelerine ek olarak:

  • Düzenli egzersiz yapmak ve sağlıklı beslenmek stresi kontrol altında tutmaya yardımcı olur.
  • Yeterince uyku almak da zihinsel fonksiyonları ve kaygı yönetimini destekler.
  • Nefes egzersizleri ve meditasyon gibi rahatlama teknikleri kaygı ile başa çıkmada faydalı olabilir.
  • Sınavla ilgili endişelerinizi bir arkadaşınızla veya aile üyenizle paylaşmak da rahatlamanıza yardımcı olabilir.

Unutmayın, sınav kaygısıyla başa çıkmak mümkündür. Doğru teknikler ve biraz çabayla bu zorluğun üstesinden gelebilirsiniz.

Editör: Kader GÜL